Posti

Kuvert för företag

(0)
Posti
(0)

Frågor och svar om den nya Postkuvertbutiken

Varför byts leverantören för Postkuvertbutiken och postkuvert?

Under våren inledde vi ett strategiskt partnerskap med PunaMusta Oy.

Postis utdelningskompetens och PunaMustas planerings- och tryckkompetens gör det möjligt för oss att erbjuda våra kunder mångsidigare papperskommunikationstjänster än tidigare.


När öppnas den nya Postkuvertbutiken?

Den nya Postkuvertbutiken öppnar 1.10 kl. 8.00 på adressen postikuori.posti.fi


Hur länge kan man använda den nuvarande/gamla Postkuvertbutiken?

Den nuvarande/gamla Postkuvertbutiken är i bruk och beställningar kan göras fram till 30.9.2025 kl. 14.00. Därefter stängs butiken på Edita Primas adress (https://pkk-saml.editaprima.fi) helt.


Kan jag beställa postkuvert från Edita senare på annat sätt?

Nej. Tillverkningen av postkuvert övergår till PunaMusta den 1 oktober 2025.


Kan jag använda tidigare beställda Postkuvert normalt?

Visst. Bytet av kuvertleverantör påverkar inte detta.


Överförs beställningshistoriken och tidigare/gamla material och logotyper osv. till den nya butiken?

Beställningshistoriken och material du laddat upp överförs inte till den nya tjänsten. Du ska själv spara all information du behöver. Till exempel kan Postis kundtjänst inte hjälpa dig i dessa frågor.

Spara de beställningsuppgifter och pdf-filer med provtryck som du behöver innan den gamla Postkuvertbutiken stängs 30.9.2025 kl. 14. Du kan använda dem som mall när du skapar nytt material. Om du själv har sparat tryckmaterial i Postkuvertbutiken, spara även dem.

När den gamla butiken har stängts går det inte längre att söka information där.


Vad är adressen till den nya Postkuvertbutiken?

Den nya adressen är postikuori.posti.fi och den tas i bruk 1.10 kl. 8.00.

Du kan logga in på Postkuvertbutiken från sidan Postis självbetjäningskanaler eller direkt via adressen postikuori.posti.fi.


Hur loggar man in i tjänsten?

Du loggar in i Postkuvertbutiken med Postis ärendekoder. De nuvarande ärendekoderna fungerar även i den nya butiken.

Nytt: Framöver väljs beställningskund- och faktureringsadressnumret direkt när du loggar in, och dessa kan inte ändras i ett senare skede av beställningen.

Om flera alternativ har kopplats till dina ärendekoder, kontrollera att du har rätt beställningskund- och faktureringsadressnummer. Du kan se faktureringsadressnumren och faktureringsuppgifterna på Företagskontot i OmaPosti Pro.


Hur vet jag till vilken av företagets/organisationens faktureringsadresser jag ska göra min beställning?

Fråga den ansvariga personen i ditt företag/din organisation om råd.


Ändras faktureringen?

Nej.


Övergår mitt kundförhållande till PunaMusta?

Nej. Ditt kundförhållande och dina kunduppgifter förblir hos Posti.


Hur enkelt är det att använda den nya butiken?

Postkuvertbutiken är enkel att använda och många funktioner förblir i stort sett oförändrade. Bruksanvisningarna är lätt tillgängliga och du får också hjälp av Postkuvertbutikens egen kundtjänst.

Avsätt i varje fall tid för att göra den första beställningen för varje kuverttyp, eftersom kuvertets tryckdata i fortsättningen kommer att läggas till med ett nytt planeringsverktyg. Där laddar man upp tryckfärdigt pdf-material eller lägger till separat logotyp, avsändarens uppgifter och eventuell bild som ska tryckas på kuvertet.

Om du vill kan du beställa kuvertdesign som en tjänst.


Hur gör jag en nybeställning?

Du kan göra en nybeställning utgående från en gammal beställning efter att du gjort din första beställning i den nya butiken.


Är det fortfarande möjligt att få hjälp med kuvertdesignen?

Ja, PunaMusta erbjuder omfattande designhjälp. Designtjänsten är avgiftsbelagd.


Kommer kuvertsortimentet att utökas?

Grundsortimentet av kuvert förblir oförändrat.

Det är lättare än tidigare att få specialkuvert. Berätta om dina önskemål genom en separat beställning och avtala separat med PunaMusta om tillverkningen av kuverten och kostnaderna.


Hur snabbt kommer kuverten att levereras i framtiden?

Leveranshastigheten förblir densamma, 5–7 vardagar.

De färdiga produkterna levereras som Posti Express 14-paket, vid behov även som frakt.


Kommer priserna på kuvert att stiga 1.10?

Prislistan för postkuvert ändras något 1.10.2025. Prislistan behöver ses över eftersom mängden tryckfärg som använts på kuverten och förpackningarna framöver inte längre påverkar priset. Det kommer att finnas färre pristabeller, och produktnummer och namn kommer att ändras. Små förändringar har också gjorts i beställningspartierna.

Förändringarna i prissättningsgrunderna har en måttlig inverkan på priserna. De nya styckepriserna är något högre än för de tidigare tvåfärgade produkterna.


Var kan jag se den nya prislistan?

Prislistan finns på nätet på adressen posti.fi/priser-foretag


I vilka ärenden ska jag kontakta Posti och när ska jag kontakta PunaMusta?

Kontakta PunaMusta i alla frågor och problem som gäller beställning och tryck av kuvert: postikuoret@punamusta.com

Kontakta Posti om ditt ärende gäller avtalsärenden, inloggning, ärendekoder, beställningskundnummer eller faktureringsadress: Kontaktuppgifter till Postis kundtjänst